* D A G T W E E *

12 februari 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 13

Dinsdag 12 februari

Dag 2 van onze ziekenhuis stage!

Even nog ter verduidelijking:

Op maandag en dinsdag lopen wij stage van 07:30 uur tot 14:00 uur in het Anfoega Catholic Hospital.

Op woensdag hebben we onze stage in de kliniek, hiervan weten we zelf ook nog letterlijk niks. Ik vind dat wel echt moeilijk omdat ik altijd alles gepland wil hebben en vooruit gedacht maar dat gaat helaas in deze cultuur niet. Wat ook wel goed is voor mij hoor! Dingen proberen los te laten!

Op donderdag lopen we stage bij de basisschool. De basisschool zit op 5 minuten lopen van ons huis en hier gaan wij de seksuele voorlichting geven die vanuit Ghanagangers met het project GEM gegeven wordt. Ik vind dit wel gek om te doen omdat het hier zo’n groot taboe is en ik weet niet hoe de kinderen gaan reageren. Gelukkig komen Marieke en Hugo nog langs om het uit te leggen. Marieke werkt bij de GGD en is de dochter van Cees. Hugo werkt samen met Ghanagangers.

Vrijdag, zaterdag en zondag hebben we weekend!

Even verder over vandaag. 😊

We begonnen weer om 07:30 uur, het was voor ons onduidelijk of we eerst naar het theatre, hier vindt in de openbare ruimte iedere dag, behalve woensdag dan is er een meeting, het gebed plaats om 07:40 uur. Uiteindelijk zijn we na even overleggen naar de afdeling gelopen. Hier werd ons verteld dat we zo naar het thearte moeten en dat we daar een meeting krijgen. Geen idee waarover nog.

Om 08:00 uur gingen we naar de meeting, onderweg kwamen we Perfect tegen en die vertelde ons dat ze zo naar ons kwam. Tijdens de meeting worden de cijfers van de afgelopen maand besproken, nu ging het dus over januari. Er wordt dan een iemand van de afdeling naar voren gehaald en die moet de cijfers van hun afdeling presenteren en een casus bespreken met de verpleegkundigen en doctoren. Zo ontstonden er best wat discussies tussen de verpleegkundigen en doctoren. Erg leuk om te zien en het was goed te volgen. Af en toe heb ik wat opgezocht op vertalen en aan de Nurse Manager die langs mij zat!

Hierna terug gegaan naar de afdeling en gingen we een baby van de NICU voeden. Ik mocht de baby vasthouden, wat ik echt super leuk vindt! En Anne heeft de baby eten gegeven. Foto’s zitten er zeker bij! 😺😸

Vervolgens mochten we gaan lunchen en kregen we spaghetti, kip en gefrituurde jam. Erg lekker! We hebben 1 zo’n bakje wat wij kregen met eten voor Perfect bewaard.

Toen we terug liepen naar de afdeling, hoopt ik dat we nu wat meer mogen doen. Er was helaas echt niks aan de hand.

Ik heb nog even met een kindje geknuffeld en gespeeld. Ook heb ik nog even bij de baby’s gekeken.

Het was ook weer een kei leuke dag, alleen zo jammer dat we niet echt iets op onze stage nog kunnen doen. Ik hoop dat dit nog veranderd!

Om 15 uur kreeg ik een appje of we bij Aloys even langs wilde komen. Rond 16 uur zijn we naar Aloys gegaan en hebben we een rondleiding gehad en kregen we lekkere thee met pepernoten!!!! Hmm!

‘s Avonds heeft Indy lekker gekookt en zijn we op tijd gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag. Morgen, gaan we naar de kliniek voor het eerst en krijgen we een rondleiding, hoeven we gelukkig pas around 11 uur klaar te staan. 😉

Heerlijk slapen nu en op tijd mijn bedje in! Ohja! Het leesboek wat ik gekregen heb van Mama, Papa, Pleun en Bart is al bijna uit uiteraard! 3 dagen over gedaan! Goed he 😸.

Slaap lekker!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*