* F I R S T S T O R Y *

31 januari 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 1

Donderdag 31 januari

Vandaag was het dan zo ver. Om half 5 opgestaan om om 5 uur aan te rijden richting Brussel Airport. In verband met de verwachte drukte zo vroeg. Onderweg kreeg ik ineens een kaartje van mama, papa, Guus, Pleun en Bart. Super lief en schattig kaartje, natuurlijk een beetje huilen erbij. Vervolgens wat later kreeg ik een nieuw cadeautje. Een leesboek.

Vervolgens kwamen we aan op het vliegveld. Hier gingen we even, omdat we nog anderhalf uur de tijd hadden, een koffietje drinken met een croissantje. Ik kreeg weer een cadeautje, wat een verwennerij zeg! 2 tijdschriften, &C en Linda Meiden! Weer wat later kreeg ik nog een laatste cadeautje, een schattig soort van beursje met chocolade en een ring van My Jwellery met de wereldbol erop! Zo verwend en zo blij mee!

Om 08:00 uur had ik afgesproken met Indy en Anne. Koffers inchecken en afscheid nemen vlak voor de douane. Natuurlijk niet zo makkelijk als dat ik het nu typ want ik had weer is teveel aan kilo’s. Daarom had ik papa mee gevraagd, mama zou meteen heel mijn koffers gaan open maken. Uiteindelijk toch de koffers open gemaakt en rond gelopen met en rugzak, nog een grote tas met van allerlei spullen erin en een heuptas!

Bij de douane afscheid genomen van mama, papa en Pleun. Dit was toch wel echt zwaar en ik ga ze heel erg missen. Maar het gaat helemaal goed komen! Samen met Indy en Anne!

Vervolgens had Indy contact met Lieke, een meisje die in hetzelfde vliegtuig als ons zit en ook met Ghanagangers gaat. Erg gezellig!

We hebben gekeken waar onze gate is en daarna even een frapuccino gehaald bij Starbucks. Hierna mochten we boarden en vlogen we naar Amsterdam!

Hier aangekomen kregen we een controle waarbij we ons paspoort moest laten zien. Anne haar paspoort stond als vermist opgegeven dus we moesten mee met de Koninklijke Marechaussee. Anne haar zusje heeft een half jaar geleden Anne haar ID kaart gebruikt waarop die is afgepakt door de politie en het paspoort van haar zusje ook. Met Anne haar paspoort was niets aan de hand en ook niks over gehoord. Hier ons verhaal gedaan wat we gaan doen en hoe en wat. Vervolgens gingen ze overleggen met de leidinggevende. Na een half uur - uur in de stress gezeten kwam eindelijk het verlossende woord dat Anne mee door mocht. Wat een geluk! De Koninklijke Marechaussee erg bedankt en snel door naar de gate.

Toen we eenmaal gesetteld waren in het vliegtuig, raakten we aan de praat met de stewardessen die Nederlands praatten. Ze vroegen allemaal wat wij, 4 Nederlandse meisjes gaan doen in Ghana. Uitleg gegeven en het was super leuk dat ze zo geïnteresseerd waren. Toen ik met Anne naar het toilet ging, raakte ik aan de praat met een stewardess. Ze was wat uitleg aan het geven over hoe het werkt. Opgegeven moment zei ze dat ze iets heel leuks had wat ik wel leuk zou vinden! Dus ik met haar mee lopen en midden in het vliegtuig was een deur waarna een trap naar boven kwam. Hierboven was de slaapplek voor de stewardessen als ze lang moeten vliegen. Ze moeten dan verplicht rusten. Super leuk dat ze dit lieten zien! Snel Anne, Indy en Lieke erbij geroepen en met z’n alle een foto gemaakt en gekeken. Hierna vroeg ze aan mij of we ook in de cockpit willen kijken, natuurlijk lijkt ons dit super leuk! De stewardess had gebeld naar de cockpit en het mocht naar de landing! Zo gaaf was dat! Ook wat foto’s gemaakt en geklets met de piloten.

Op Accra waren we zo door de douane heen. Hier kwamen we het vijfde meisje tegen die met mij, Indy en Anne een paar dagen samen in Golokuati woont, hierna gaat ze door naar het andere huis in Golokuati. Gewacht op onze koffers en vervolgens stond Percy, een Ghanese man die de mensen in Ada Foah begeleidt en ons de eerste dag begeleidt.

Hiermee naar het hotelletje gereden. Het hotel heet Somewhere Nice. Een schattig hotel met veel hout. Super leuk!

Vervolgens gingen we ons even opfrissen en we hadden nog wat honger dus we gingen samen met Percy, zijn neef Michael die de auto rijdt en Edward naar Accra om even wat de eten.

Veel was al gesloten omdat het al half 1 was. Toch nog iets kunnen vinden en lekker iets makkelijks gegeten.

Hierna opgefrist in de kamer en lekker gaan slapen. Morgen om 08:00 uur hebben we afgesproken om te ontbijten en hierna gaan we naar Accra om geld te wisselen, een simkaart te halen en boodschappen te doen. Daarna rijden we door naar Golokuati met een van de 3 mannen, in een normale personenauto met al onze koffers 😱.  Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat passen, maar Percy zei tegen mij: ‘Chill’. Ik heb hem samen met Anne het woordje ‘tranquillo’ geleerd, super grappig.

Morgen weer een nieuwe dagje in Ghana. Toch wel gekkig hoor zo. Vandaag had ik heel erg het gevoel, al helemaal toen we van het vliegveld naar het hotel rijden zoiets van ‘Wat doe ik in hemelsnaam hier... Ik hoop wel dat morgen een stukje minder gestresst is dan vandaag!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE *

* A U K *

🇬🇭❤️

1. Reinier:
    2 februari 2019
    Snap ik wel hoor dat je wat stress hebt, het is niet niks, effe naar een compleet andere cultuur... je weet ook niet wat je allemaal te wachten staat..., dapper💪🏼
    En wat leuk in het vliegtuig met de stewardessen, ga ik de volgende keer ook vragen 😂. Veel succes met het ontdekken van je nieuwe plekje in Ghana.
  2. Dianne Lodewijks:
    Wat gaaf! Gaat helemaal
    Goedkomen😘
  3. Wally Luijten:
    2 februari 2019
    Super leuk Aukje ga dr van genieten dit is een geweldige ervaring.😀