* R I T N A A R A D A F O A H *

8 februari 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 9

Vrijdag 8 februari

Vandaag is het zover! Weekendje naar onze vriendjes in Ada!

Gisteravond hebben we alvast een paar dingetjes ingepakt maar het meeste moesten we vanmorgen doen; klamboe, dekbed, etc.

Vanmorgen rond half 9 ging de wekker. De laatste spulletjes op ons gemakje ingepakt. Vervolgens moesten we nog even wachten op het water wat we kregen. We hadden 10 zakken met daarin 30 zakjes van 500 ml water. Het was uiteindelijk 11 uur toen we richting Romy liepen. Hier gaat Indy 2 nachten slapen en dus laten we onze belangrijke spullen hier achter.

Anne en ik hadden samen een koffer, onze rugzakken en nog een tas bij. Romy had een backpack rugzak bij. Hiermee zijn we naar Golokuati station gelopen en hebben we de trotro gepakt naar Ho. Wat wel echt mega irritant is dat als je aankomt bij het station, wanneer ze je in het vizier krijgen, op je afgerend komen en met z’n alle proberen te overtuigen om met hun taxi/trotro mee te gaan. Opgegeven moment zat er ook eentje aan mijn koffer, ik heb hem even goed duidelijk gemaakt dat dat echt niet de bedoeling is 😅.

We zaten lekker achterin met z’n drieën in de trotro richting Ho. Na een uurtje stopte de trotro en werden we overgeplaatst na een andere trotro. Na een half uur weer naar een andere en uiteindelijk waren we in Ho. Dit heeft 2 uur geduurd, langer dan we hadden verwacht. Hier moesten we overstappen naar een andere trotro richting Sogakorpe. Deze rit duurde gelukkig maar 1 uurtje. Romy en Anne zaten achterin en ik moest langs een best grote en flinke mevrouw zitten, die weigerde haar benen dichter bij elkaar te doen. Zat ik dan met mijn lange benen opgevouwen tegen de deur van de trotro gepropt. 👍

In Sogakorpe stonden gelukkig Percy en Michael klaar voor ons met een gewone auto. Koffer overgeladen en hops naar Ada! In totaal heeft de hele rit van Golokuati naar Ada ons rond de 8 euro gekocht.

Rond 17 uur zijn we aangekomen bij Lieke (kenden we al van het vliegtuig), Laura en Bram. Eerst hebben we een rondleiding gehad in het huis. Het is veel groter dan ons huis maar wel ongezelliger vind ik. Er staat een grote muur om het hele huis heen en als je buiten zit staat er daar ook een hek om heen. Ook is er altijd een bewaker aanwezig.

We zijn even naar het strand gelopen met Percy. Percy moet altijd, als je het huis verlaat, met je mee. Super mooi strand, wel erg verlaten en een sterke zee is het. Onderweg naar het huis zijn we langs een kerkje gelopen. Ook zijn we nog via een weg gelopen waar allemaal supermarktjes waren. Hier hadden we een soort van melk ijsje gegeten, erg lekker!

Onder tussen hoorde we allemaal toeters en sirenes. Dit bleek een stoet van een overledenen te zijn. Bizar om te zien. Ook een beetje beangstigend op een of andere manier.

In het huis hebben we ons opgefrist. Ik had even gedoucht, de douche straal is hier alleen precies niks waard. Zo’n dun straaltje dat ik mijn haren hier nooit uitgewassen krijg...

Een beetje make-up opgedaan, voor het eerst in dit warme land.

Vervolgens zijn we naar een restaurantje gelopen. We hadden al doorgegeven wat we wilde eten, dit omdat het waarschijnlijk anders heel lang duurt, ik had gekozen voor een pasta met vlees! Ik ben benieuwd.

De pasta was erg lekker. Ik had op het begin een Smirnoff ICE besteld omdat ik niet goed weet of ik de fles witte wijn, die ze met z’n drieën besteld hadden, lekker vond. Uiteindelijk heb ik bij de 1e fles geproefd en hij was wel degelijk lekker! Bij de 2e fles witte wijn heb ik meegedronken. Lekker gegeten en gedronken dus!

Het is hier wel wat duurder dan bij ons in Kuati (afkorting voor Golokuati). Maar nog steeds stukken goedkoper dan Nederland! Voor de fles witte wijn betaalde we 15 cedi, alles moet je altijd delen door 5,60. Goedkoop he?

Hierna zijn we naar een lokale kroeg gelopen genaamd Freedom Café. Dit is een kroegje waar de neef van Percy de baas is. Er stond leuke Afrikaanse muziek op! Op aanraden van Lieke heb ik strawberry likeur gepakt. Gemixt met sprite, erg lekker! In het café hebben we nog even lekker gedanst en ook natuurlijk contact gemaakt met locals, nee nee ik heb zeker geen man gefikst hoor, ben maar niet bang 🤪. Leuke avond gehad!

Om 2 uur waren we ongeveer thuis, lekker in bed gekropen want morgen hebben we waarschijnlijk een drukke dag!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*

* A U K *