* C - S E C T I O N *

12 maart 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 41

Dinsdag 12 maart

Vandaag hebben we ziekenhuisstage! Zin in!

Vanmorgen liep ik even met Indy mee naar Phyllis om hoi te zeggen! Ze waren net een C-section aan het doen en gingen ‘sluiten’. Snel gevraagd op mijn afdeling aan de verantwoordelijke of ik mee mag kijken. Dit mocht, dus nog even meegekeken.

Teruggelopen naar mijn afdeling. Ik sta op de Male Ward. Er lagen 7 patiënten:

Man 1: slangenbijt

Man 2: motor ongeluk door man 3 veroorzaakt. Lip open, gehecht. Gezwollen gezicht. Arm breuk, arm in 2 houten planken. Wondje op zijn been.

Man 3: motor ongeluk zijn schuld. Hoofdwond en kin wond. Knie gebroken, been vast met 2 planken.

Man 4: diabetes patiënt.

Man 5: hersenbloeding, geen behandeling omdat relatives het niet betalen. Aan het overlijden.

Man 6: opgezwollen scrotum.

Man 7: stroke.

Daarna even gekeken bij de Female Ward. Daar liggen 3 vrouwen, een met ondervoeding, een stroke en een allergie aanval.

Terug bij mijn afdeling kwam de dokter en gingen we een rondje doen met de dokter zodat hij bijvoorbeeld nieuwe behandeling kan voorschrijven of iets. Ik vond het best heftig om de man die aan het overlijden is te zien. Er was een relative bij, geen idee wat het is van de man, die niet wilde betalen. Waardoor de man gewoon overlijd omdat het ziekenhuis ook niks doet. Zo heftig en bizar.

Vervolgens gingen we naar de man van het motorongeluk. Het was niet zijn schuld. Ik vond het zo heftig hoe hij erbij lag met z’n arm tussen 2 houten planken, een opgezwollen gezicht met hechtingen bij zijn lip. Te bizar allemaal. Ik kreeg het even moeilijk, moest bijna huilen zo zielig en heftig vond ik het, dus ben ik iets eerder gegaan.

Na de lunch zijn Anne, Indy en ik mee gaan kijken bij een C-section. Super leuk! Ik mocht de baby daarna mee laten zien bij de mama en naar de afdeling brengen! Zo leuk 😍.

Rond 3 uur waren we thuis van onze stage. Ik had het even moeilijk waarom weet ik niet. Ik ben optimaal aan het genieten maar toch mis in Nederland wel een beetje. Het is zeker geen heimwee maar weet niet echt wat het is...

‘s Avonds voor het eten nog even FaceTime met Mara! Robbert en Yvonne ook nog even gezien! Leuk leuk!

Morgen hebben we onze eerste stage dag op de dovenschool. Ik ben benieuwd!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*

* A U K *