* G E M P R O J E C T *

28 februari 2019

Ghana trip dag 29

Donderdag 28 februari

Vandaag mochten we uitslapen want we hoefde pas om 12 uur aan te lopen om onze eerste les bij het GEM project op de basisschool.

Ik had besloten om het vandaag wat rustiger aan te doen in verband met het nog beetje ziek zijn.

We kwamen aan op de school en konden eigenlijk gelijk beginnen aan onze les! Anne en Indy leidden de les. We hadden ons voorgesteld, hebben de les gedaan volgens hoe het op de kaarten stond van Ghanagangers. Nog eigen input gegeven aan de les met eigen vragen toe te voegen en onze eigen grapjes. De kinderen waren erg mee aan het doen maar ook sommige kinderen, viel mij op, dat ze elkaar na aan het doen waren. Bijvoorbeeld een iemand schrijft iets op, heel veel meer kinderen kopiëren dit en schrijven het ook op.

Meer op het einde ging ik beetje rondlopen bij de kinderen en met hun 1 op 1 gesprekken aan, hieruit kon ik meer informatie halen zoals dat de kinderen toch wel veel al weten van het project. Sommige kinderen konden al antwoord geven op de vraag die we stelden: ‘Wat veranderd er aan je lichaam wanneer je ouder wordt?’. Een kindje schreef op ‘my penis’, een andere ‘my breast’, weer een ‘my hair’. Erg knap dat ze dat ook durfden in verband met de taboe sfeer die er toch wel heel erg is.

Op het einde hebben we gevraagd aan de kinderen wat ze geleerd hadden. Hier kwamen super leuke antwoorden als: ‘I learned from Anne, Indy and Auk’, ‘About respect and my penis.’. Erg komische antwoorden dus ook!

Na huis heb ik even rust gepakt omdat het toch wel erg heftig was. Veel energie moeten inleveren.

Na even rust zijn we naar het dorp gelopen om te kijken voor Indy haar haren te laten invlechten. Dit ging jammer genoeg niet meer vandaag dus hebben we een ‘afspraak’ gemaakt voor morgen! Nog even boodschappen gedaan!

‘s avonds hebben we een spelletje gespeeld en lekker gaan slapen!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*

* A U K *