* P I Z Z A U I T D E L E N *

14 maart 2019 - Golokwati, Ghana

Ghana trip dag 43

Donderdag 14 maart

Rond 10 uur liepen Anne, Indy en ik richting de basisschool. Eerst gaan we tot ongeveer 12 uur helpen bij de Kindergarten. Een soort kinderdagverblijf en daarna om 12:30 uur voorlichting geven, een uurtje, aan ons klasje.

De kindjes zijn rond de 4, 5 jaar en kwamen helemaal op ons afgerend. Zo schattig! Er zat een meisje bij die ik ken van het dorp. De afgelopen drie keer als ik naar het dorp loop en als ze mij ziet, komt ze op me afgerend en knuffelt ze me. Echt een schatje!

We hebben met de kindjes gespeeld maar we hadden zelf niet echt iets bij om met de kindjes te doen omdat we niet weten wat er van ons verwacht wordt. De juffen bij de Kindergarten waren heel lief en ze stelden ons allemaal vragen over wat we hier doen en dergelijke. Opgegeven moment werd de aandacht bij ons alle drie een beetje teveel dus zijn we om half 12 naar huis gegaan om te lunchen.

Volgende keer nemen we iets mee wat we kunnen doen met de kinderen, we hebben thuis een bal, springtouw, bellenblaas en ballonnen liggen. Dus dat gaat zeker wel lukken!

Om 12:30 uur begonnen we met onze 2e les voorlichting. Vantevoren besproken dat ik deze keer de leiding heb en Indy en Anne mij ondersteunen. Bij deze les hebben we het gehad over de veranderingen op het gebied van de man en vrouw. Wat veranderd er wanneer je ouder wordt. Ik vond dat deze kinderen hier al best veel van wisten. Zo hadden ze op deze vraag antwoorden als: 'breast', 'penis', 'lenght', 'hair'. Ook als ik doorvroeg hierop konden ze vaak antwoord geven op de vragen. Mij viel wel op dat er in het project niks wordt genoemd over de menstruatie periode van de vrouw en dat het geen duidelijk doel heeft. Ja zorgen dat er minder tienermoeders zijn, maar dat is voor de kinderen geen doel...

Op het einde hadden we een box gemaakt en hebben we de kinderen een papiertje en pen gegeven. Hierop konden ze anoniem een vraag opschrijven die we dan misschien de volgende lessen kunnen bespreken. Hieruit kwamen echt wel goede vragen! Vragen waar we echt iets aan hebben!

Na de basisschool hebben we thuis lekker gechilld. Rond 4 uur zijn we naar het andere huis gelopen om met z'n alle naar Hohoe te gaan. We gaan hier eerst even naar de markt en daarna bij Carlito eten. Toen we met taxi's naar Hohoe reden, begon het heel hard te regenen. Gelukkig toen we arriveerde in Hohoe, was het regenen gestopt maar jammer genoeg was alles natuurlijk nat geworden en waren er veel markt kraampjes dicht. Toch nog 2 ballen voor het zwembad en voor de basisschool, een springtouw, oorbellen en nog wat dingetjes kunnen kopen. Ik was met Anne, Indy en Vera naar de markt gegaan. De andere taxi met Lisanne, Thirza, Romy en Martha gingen eerst pinnen en naar Malcom.

Rond 6 uur waren we bij Carlito allemaal en hebben we lekker gegeten. Als starter hadden we allemaal knoflookbroodjes en daarna had ik samen met Vera een pizza en kipburger gedeeld. De kipburger vond ik tegen vallen...

We hadden 4 pizza's besteld en kregen 4 pizza's gratis mee naar huis. Dit is kennelijk een actie op de donderdag, dat je een pizza koopt en een gratis krijgt.

Onderweg naar de taxi hadden Vera en ik heel veel lol samen. We gingen bij iedere fietser een liedje zingen, gelukkig zijn er niet veel fietsers in Ghana hahaha! Opgegeven moment had iemand het idee om de pizza's uit te delen aan de locals. Super leuk! Ik had de eerste pizza aan een groep jongens die aan het kaarten waren gegeven. De andere pizza's hebben we aan kinderen gegeven!

Lekker met de taxi naar huis en meteen naar bed gegaan. We waren allemaal een beetje moe!

1. Riky van hout:
    18 maart 2019
    Nou Aukje wat een belevenis en wat veel emotie volgens mij krijg je niet te bevatten voor wat een heel andere wereld je terecht bent gekomen en wat we in rijkdom we hier leven ( en de grootste is nog de medische aspect ) een belevenis voor heel je leven een dikke kus van riky p.s ook een gave om zo goed te kunnen schrijven