* V O L L E Y B A L L E N *

21 februari 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 22

Donderdag 21 februari

Vandaag hadden we onze basisschool dag! We gaan dan op de basisschool het GEM project opzetten en hiervoor geven wij een voorlichting.

Het GEM project houdt in:

GEM staat voor Ghana Education in Multiple disciplines. Ze zijn hiermee gestart met Family Planning, oftewel seksuele voorlichting. Stichting Ghanagangers heeft hiervoor gekozen omdat alles rondom het onderwerp ‘seks’ een groot taboe is. Er wordt amper tot geen seksuele voorlichting gegeven. Veel jonge meiden raken hierdoor zwanger. Doordat deze kinderen zo jong zwanger geraken, kunnen ze hun school niet afmaken!

De voorlichting wordt gegeven aan kinderen rond de 9 - 10 jaar op de basisschool. Er is hiervoor gekozen door Ghanagangers omdat deze kinderen nog veel bijgebracht kan worden en ze niet op een jonge leeftijd zwanger geraken of een soa krijgen.

Er wordt gebruik gemaakt van leskasten. Een leskast wordt in een klas opgehangen en als je deze opent, zitten er 5 lessen in. Wij geven iedere donderdag met z’n drieën, Anne, Indy en ik, een les!

Het doel is om het taboe rond ‘seks’ te verminderen en het bespreekbaar te maken!

Ik dacht eerst eigenlijk dat we de voorlichting gingen geven aan de docenten, zodat zij de voorlichting kunnen geven aan de kinderen. Nu we in Ghana zijn, blijkt dit toch anders te zijn. Ik vind het wel gek dat we niet goed zijn geïnformeerd maar ik vind het opzich niet erg om voorlichting te geven aan de kinderen.

Vandaag hadden de kinderen ‘football games’. De directeur had ons uitgenodigd om te komen kijken. Rond 10 uur kwamen 3 motors ons ophalen en die brachten ons naar de plek. Het was maar 5 minuutjes rijden! Toen we daar aankwamen, kwamen de kinderen van onze basisschool zelf al op ons af!

We zijn met ze meegelopen naar de plek waar de hele school stond. Ze waren allemaal aan het zingen en aan het dansen. Erg gezellig!

Hierna gingen we even kijken bij het volleyballen en hebben we nog even gevolleybald met leraren en mensen van onze leeftijd! Kei leuk!

Terug werden we weer door motors opgehaald en thuis hebben we lekker gechilld. Heerlijk in de zon gezeten! Toen zijn we even naar het dorpje gelopen want we moesten nog wat kleine boodschappen halen, uiteindelijk belandde ik bij de kapper in de stoel en heb ik mijn haren laten vlechten!

‘S avonds hebben we onze koffer ingepakt en morgen vroeg vertrekken we om 9 uur met een trotro, mét airco ja ja, naar Ada Foah! Weekendje lekker naar de kust!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*

* A U K *