* F I R S T W H O L E D A Y *

2 februari 2019 - Golokwati, Ghana

Ghana trip dag 3

Zaterdag 2 februari

Dag 3 van dit avontuurtje. Eigenlijk dag 1 want nu zitten we pas de hele dag echt op de locatie. Vandaag is afgesproken dat we rond half 3 de nursery dresses gaan passen met Lydia.

Eerst lekker uitgeslapen tot ongeveer 10 uur. Best prima geslapen alleen is het wel wennen om onder een klamboe te slapen en met een waaier boven je die de hele tijd aanstaat, anders kunnen we door de warmte echt niet slapen.

Hierna samen met Indy, Romy en Anne gaan ontbijten rond 11 uur. Daarna hebben we een spelletje gespeeld met de kaarten van Grote muis (Ome Ad). Anne wist een leuk spelletje, bullshitten. Wel even gewaarschuwd dat ik competitief ben 🤪. Het was gezellig!

Lydia kwam even hoi zeggen en vertellen dat we rond 16 uur gaan. Ook konden we bij 2 jongens waterzakjes kopen. We hebben 120 waterzakjes gekocht voor 15 cedi, dit is 3 euro. Voor 120 zakjes halve liters water. Zo goedkoop 😱.

Vervolgens allemaal even opgefrist en aan Lydia gevraagd of wat de dresscode is. We moesten iets wat over de knie valt aan doen. Dit dus ook gedaan.

Samen met Romy ben ik een stukje richting het centrum van Golokuati gelopen, maar 10 minuutjes heen en terug gelopen maar wat veel indrukken zeg. Wat een armoede en wat leven ze anders zeg. Overal zand, gaten in de wegen, kippen en geiten die overal rond rennen, mannen die aardig na je lachen, vrouwen die je chagrijnig aan kijken.

Vervolgens even met Romy en Anne nog buiten gezeten en boekje gelezen, we waren een beetje aan het vloggen voor school totdat het kei hard begon te regenen. Alsof het op dat moment niet beter kon, viel de stroom uit en had niemand meer service op haar telefoon. Top. 😑

Nog beter op dat moment: ik zat op het uiteinde van de tafel net voor een muur. Indy zat langs mij en stond ineens op en ging een kaartje halen, kennelijk zat er een mega spin achter mij. Toen Indy dat tegen mij zei sprong ik meteen op. Het was echt een grote spin... Lydia kwam op dat moment aan en heeft de spin proberen dood te maken, dit was helaas mislukt ... 😱🕷

Rond half 4 was Lydia er met een ‘taxi’. Tussenhaakjes omdat ik het geen auto kan noemen, wat een krakkemikkig ding zeg jeetje... De raam bij de chauffeur was weg, hier zat zeil. De raam bij Lydia en Indy voorin zat vast op een of andere manier met een schroevendraaier. De achterbank was niet bepaald schoon en zat onder het stof. Heel oud was het allemaal. Ohja, het regende nog steeds heel hard en het regende binnen 😑.

Ik ben begonnen met filmen met de GoPro, deze filmpjes zien jullie later vast nog wel!

Eenmaal aangekomen in Hohoe, een stadje wat verder op ligt wat niet zover rijden is eigenlijk maar door het super slechte wegdek is het drie kwartier tot een uur rijden, liepen we over een soort van marktje waar super veel mensen je natuurlijk erg aan kijken. Lydia hield een vrouwtje tegen met een kist op haar hoofd met soort van oliebollen er in. Geen idee meer wat de Ghanese naam is. Hiervan hadden we er 4 gekocht. Dit was in totaal 2 cedi, dat is 0,40 cent! Per stuk dus 0,10 cent. En ze waren ook erg lekker!

Doorgelopen naar het winkeltje waar een aardige mevrouw stoffen verkocht. Hier mochten we gaan zitten op een stoel totdat een andere mevrouw kwam om onze maten op te meten. Anne, Indy en ik hebben alle drie 2 nursery dresses gekocht. Het stof kostte in totaal voor ons drie 170 cedi, gedeeld door 3 is dat ongeveer 57 cedi. Dat is ongeveer 11 euro voor de stof. Voor het maken van de 2 nursery dresses betalen we 150 cedi. Ook weer gedeeld door drie is dat 50 cedi, 10 euro.

Hierna wilden we graag bij het zwembad in Hohoe kijken of dat die weer open was. Een taxi gepakt en ja hoor hij is geopend! Gelukkig! Morgen gaan we hier, als het niet regent lekker zwemmen. Het is een soort van beachclub met muziek, pizza en een barretje. Ziet er best leuk uit!

Taxi gepakt naar een marktje want we gingen vanavond Jam maken. Een typisch Ghanees gerecht wat smaakt naar aardappel.

Op het marktje hadden we Jam gekocht, na ons idee was dat cassave. Het leek er in ieder geval erg op! Ook hadden we tomaten, ui, pepers en eieren gekocht. Het was ondertussen al 18 uur dus het begon al donker te worden, taxi weer gepakt en onderweg nog even tomatenpuree gekocht. Rond 19 uur waren we thuis en zijn Lydia & ik begonnen met het maken van de Jam! Super leuk om dit te maken en te zien hoe hun dingen bij elkaar doen. Nu weet ik ook hoe ik Jam maak, van de week is uitproberen!

Gevraagd of Lydia mee eet met ons, tijdens het eten in het Engels de hele tijd gepraat. Grappig en leerzaam! Lydia werd steeds opener naar ons en we zijn heel wat meer over haar te weten gekomen! Ook vertelde Lydia dat ze altijd ‘around a time’ afspreekt omdat Ghanezen niet echt op de tijd letten en niet om een bepaalde tijd afspreken, alleen met belangrijke afspraken wel op een tijd. Ook had ik gevraagd of er iemand was om mijn kleren te wassen, Lydia kon dat regelen voor mij. (Het modepopje blijft in me zitten hoor, ook een beetje luiheid he) Erg leuk gehad!

Ohja we hebben vanavond nog 2 spinnen gespot. Anne, Romy en ik vinden spinnen allemaal een beetje eng en het zijn echt redelijk grote spinnen. Gelukkig vindt Indy ze niet eng dus kan Indy ze mooi voor ons vangen of dood maken! 😊

Hierna is iedereen een beetje voor zichzelf iets gaan doen. Ik heb lekker bijgekletst met Beau, super fijn om zo toch te kunnen Facetimen! Wat mis ik Pien toch zeg! ❤️

Gelukkig gaat t nu weer wat beter, vanmiddag met de regen enzovoort weer even gehad van ‘Wat doe ik hier’ momentje maar toen we eenmaal iets aan het doen waren, had ik het best leuk!

Morgen gaan we eerst Golokuati rond 10 uur verkennen en daarna naar Hohoe zwemmen! Zoveel zin in, hopen op goed weer!!

Dikke kus van mij aan jullie!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*

* A U K *

🇬🇭❤️

1. Els:
    3 februari 2019
    Hoi Aukje,

Pfff heftige uitdaging ben je aangegaan, behoorlijk uit je “comfort zone” als ik het zo lees.
    Natuurlijk heb je tijd nodig om te wennen.
    Maar het gaat je vast en zeker lukken om hier iets moois van te maken, als je gaat ervaren hoeveel je kunt betekenen daar, komt het allemaal goed.
    En heel fijn dat je ouders langs gaan komen.
    Lieve groetjes van ons 💪🙏👊❤️
    E
  2. Mirjam:
    4 februari 2019
    Leuk om je te volgen. Je schrijft prima. Avonturen en ervaringen voldoende
  3. Beauelle:
    4 februari 2019