* G O L O K U A T I *

3 februari 2019 - Golokwati, Ghana

Ghana trip dag 4

Zondag 3 februari

Rond 10 uur hadden we afgesproken met Lydia.  We werden pas rond 10 uur wakker maar we mogen altijd rustig aan doen dus ook gedaan, heerlijk! In Ghana spreken mensen ‘around’ 10 uur af. Dus dan moet je rond 10 uur klaar staan. Bij ons betekent dat eigenlijk altijd dat we pas rond half 11, 11 uur klaar zijn 😂. De enige plek wanneer we wel ‘at time’ ergens moeten zijn, is in het ziekenhuis.

Ik wilde me gaan douchen, totdat ik van Romy hoorde dat de douche niet werkt. Gelukkig hebben we wel nog gewoon water dus onder het kraantje een beetje gewassen.

Vervolgens zijn we gaan ontbijten met z’n vieren. Ik baal wel dat ze hier amper vlees hebben voor op de boterham ‘s morgens of ‘s middags.

Toen zijn we met Lydia naar het centrum van Golokuati gegaan. We hebben de kindergarten achter ons huis gezien. De kerken die we onderweg tegen kwamen. We hebben meteen gevraagd of we ooit een dienst mogen mee kijken. Dit konden we een keer op de zaterdagochtend doen. Super leuk! Daarna hebben we familie van Lydia ontmoet, haar neef en zijn familie. We kwamen richting hun gelopen en de 3 mannen stonden meteen op en kwamen eigenlijk in een cirkel om ons heen staan. Heel intimiderend vond ik dat. Even een praatje gemaakt. Ik vond de vrouwen ook erg intimiderend overkomen. Eentje leek op zo’n vrouw van OITNB, jullie weten wel wie ik bedoel toch? (Anders Google maar, ‘Crazy Eyes’ 😂😅)

Vervolgens hebben we markt kraampjes gezien, het ‘taxi station’ en we hebben een soort afhaal restaurantje gezien waar we rijst met een saus kunnen afhalen als we een keer niet willen koken.

Taxi gepakt naar Hohoe, 45 minuutjes rijden naar het zwembad. Helaas kunnen we niet zwemmen vanwege een familie feest. Lekker even gaan chillen bij de soort van beachclub bij het zwembad, muziekje aan, pizza en patato chips besteld. En een spelletje Ligretto gespeeld!

Toen we klaar waren zijn we naar de markt gelopen en heeft Lydia voor ons de taxi gebeld. We hadden dezelfde taxi heen en terug! Op de markt hadden we wat groenten en kruiden gehaald als wortels, ui, pepers!

Er viel alleen de hele tijd vanaf het begin een man ons lastig die ons allemaal zat aan te raken. Afgesproken met elkaar na 10 minuten dat we hem nu gewoon gaan negeren. De Locals zaten al tegen ons te vertellen dat de man niet helemaal juist was en dat hij geld wilde aftroggelen van ons. Gelukkig zagen we snel onze taxi!

Op de heenweg hadden we getoeterd naar zijn huis, nu op de terugweg vroeg de taxi chauffeur of we zijn huis en familie wilde zien. Maar natuurlijk willen we dat! Uitgestapt en met de kinderen even contact gemaakt. Ik heb ze mijn gele balletje gegeven die ik bij had in mijn tas!

Lekker thuis hierna gechilld en gedoucht. Omdat we niet veel honger meer hadden, hebben we noodles gegeten als avond eten/late night snack. Ook hadden we een kleine discussie in huis over de afspraken enzovoort. Maar door goed te praten met z’n vieren is dat helemaal goed gekomen!

‘S avonds om 12 uur, bij jullie, bij mij 11 uur, meteen Beau geappt en een half uurtje later proberen te FaceTime. Ik had ook een kaartje aan Julie gegeven zodat zij die om 12 uur aan Beau kon geven. Beau was er emotioneel door geworden en moest een beetje huilen. Ook het FaceTime ging niet meer echt goed, snap ik wel hoor dat je me zo mist Beau 😛.

Voor je t weet ben ik weer terug hoor! 🥰

Iedereen lag al lekker in bed, dus ben ik ook snel in bed gaan liggen en zijn we gaan slapen. Morgen gaan we naar onze stages! Ik ben heel benieuwd 😼!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE *

* A U K *