* L E U K S T E D A G *

5 maart 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 34

Dinsdag 5 maart

Laatste dagje op Theatre, even huilen hoor!

De eerste patiënt die we kregen was een man die door op een motor te rijden verwond was. Hij had boven op zijn voet wonden, op zijn knie, op zijn onderarm en schaafwonden overal. Hij was 23 jaar oud. Hij gaf aan erg veel pijn te hebben aan de wonden en amper te eten. De wonden zagen er dermate slecht uit dat Phyllis besloot plaatselijke verdoving te geven en de dode huid weg te halen met pincet en een mesje. Heftig. De patiënt had zoveel pijn dat die af en toe Phyllis wilde wegduwen, dit accepteerde Phyllis zeker niet en ging er flink op in. Zo zie je wel hoe anders de Ghanezen om gaan met patiënten.

Tussendoor hebben Anne, Indy en ik overleg gehad om iets te gaan doneren aan het ziekenhuis. Dit hebben we met onze eigen Ward overlegd en uiteindelijk voorgelegd aan de doctoren die een lijst gaan maken met hulpmiddelen die ze kunnen gebruiken en die herbruikbaar zijn! Ik ben benieuwd! We hebben hier ook onderzoek naar gedaan maar dat lezen en horen jullie allemaal nog!

Na een uur kwam er een nieuwe patiënt, ook door op een motor te rijden verwond. Hij had een hoofdwond en een wond op zijn knie. Ik besloot om deze te gaan verzorgen. Met hulp van Phyllis, om te vertalen en instructies af en toe te geven! Dit ging echt super goed en was zo leuk om te doen!

Jammer genoeg kregen we hierna geen een patiënt meer...

Op het einde van mijn dag mijn opdracht verpleegtechnische handelingen laten aftekenen, mijn verpleegtechnische handelingen boekje laten tekenen en attitude lijst laten invullen! Stage helemaal compleet!!

Naar huis en vanaf volgende week sta ik 2 weken op de Medical Ward!

Onderweg naar huis hebben we nog drank gekocht voor het weekend weg!

Thuis zijn Anne en ik even naar het centrum gelopen om internet te halen en snoepjes!

Op de terugweg kwam er een kindje van 3 jaar naar me toe gerend alsof ze me al weet ik het hoelang ken! Zo leuk!! Opgetild en binnen no time stonden er wel 15 kinderen om me heen! Zo leuk!

‘s Avonds lekker ons koffertje weer ingepakt en morgen ochtend om 9 uur gaan we naar Ada!!

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE*

* A U K *