* M O N E Y, M O N E Y, M O N E Y *

15 februari 2019 - Accra, Ghana

Ghana trip dag 16

Vrijdag 15 februari

Vanmorgen konden we lekker uitslapen, om 1 uur had ik afgesproken om met Romy, Lisanne en Vera naar Kpando de markt te gaan en om te pinnen in Kpando. Bij de GCB (Ghana Commercial Bank) zou het moeten lukken! Goede hoop dus.

Helaas was ik vanmorgen om 8 uur al wakker. Vanmorgen had ik een beetje last van heimwee. Waardoor kan ik niet precies uitleggen maar ik denk mede door de stress rondom het pinnen. Gelukkig even met Beau, Mara en Floor geappt, het was al een beetje gezakt.

Anne was rond 11 uur wakker, samen met Anne 2 uurtjes gepraat over van alles en nog wat. Fijn dat ik zo met Anne over alles kan praten, ook mijn heimwee even besproken en het was al goed gezakt.

Weer voor mij en Indy een eitje gebakken, lekker met z’n drieën gegeten. Om 1 uur liep ik naar de meiden in het andere huis. We hebben de taxi gepakt naar Kpando.

In Kpando zijn we meteen naar de GCB gelopen. Ik probeerde het eerst, lukte niet. Vervolgens probeerde Romy het, bij haar lukte het ook al niet... Zo vervelend!!

Hierna zijn we op de markt in Kpando rondgelopen. Op vrijdag is het hier markt dag en staan er super veel mensen van alles te verkopen. Het was echt zo druk niet normaal. Ik durfde niet echt foto’s te maken met mijn telefoon omdat ik bang was dat er iets zou gebeuren.

Op de markt waren er heel veel markt kraampjes met vis, tomaten, ui en kruiden. Ik vond de vis er zo afschuwelijk smerig uit zien. Ik zal proberen nog een foto te maken maar dan ruik je het niet echt. De stank was namelijk ook echt zo heftig.

Er lagen op sommige plekken op de grond ook dingen wat leek op paardenshitty. Vera had gevraagd aan een van de vrouwtjes wat het was. Het bleek dus gebruikt te worden om vuur aan te maken. De vrouwtjes moesten erg lachen om ons.

Op de markt hebben we ook nog rondgevraagd voor kaneel. Helaas nergens kunnen vinden.

Voor ons huisje heb ik een bruin brood, bananen, ananas en pepers gekocht.

Op de terugweg richting de taxi’s hebben we nog een keer geprobeerd om te pinnen, er stond toen op dat die buiten gebruik was...

In de taxi overlegd met Anne wat we nu gaan doen. Besloten dat we Aloys gaan bellen en hopen dat we met Aloys samen naar Hohoe kunnen, dit kost ons dan wel weer een taxi heen en terug maarja we moeten iets om geld te krijgen.

Aloys wilde meteen met ons mee, super fijn!

Naar Hohoe gereden en we gingen het als eerste proberen bij de GCB. Tot mijn grote verbazing lukte het met mijn pinpas in een keer! Bij Anne haar pinpas lukte het niet. Daarom heb ik nog een keer een bedrag gepind. Uiteindelijk heeft Aloys voor Anne gepind en houd ik beide bedragen die ik heb gepind.

Terug richting de auto nog een lekker melk ijsje gekocht. Heerlijk! Ik weet niet meer of ik al eerder over ze verteld heb maar het zijn melk ijsjes in een zakje met verschillende smaken. De smaken die ze hebben zijn: chocolade, banaan, mango, aardbei en vanille. Erg lekker!! Thuis hebben we er ook heel wat in de vriezer liggen.

Op de terugweg zijn we er bij de markt in Kuati uitgestapt en hebben we 5 zakjes pindakaas gekocht omdat de pindakaas zo lekker is!

Ook hebben we mais gekocht om popcorn mee te maken. Nu hebben we als avond snack 2 dingen: bakbanana’s en popcorn!

Hugo en Marieke, 2 mensen van Ghanagangers die ons komen ondersteunen met het begin van het ‘GEM’ project. Ze waren samen met Percy en Michael aangekomen bij het huis van de andere meiden. We zijn hierheen gelopen omdat Marieke voor ons wat boodschappen uit Accra heeft meegenomen. Ze had voor ons 15 pakjes cheddar cheese (in een pakje zitten 10 plakjes), 2 yoghurt bakken, kaneel en 3 zakken chips meegenomen! Zo blij mee!!!! Nu kunnen we wentelteefjes en tosti’s maken! Dankbaaar! Nu kom ik er achter hoe blij ik wel niet ben met van die kleine dingen, echt gek eigenlijk.

Hierna zijn we terug naar ons huisje gegaan om even de huishoudpot goed te maken en alles op te bergen. Gisteren heeft Gloria mijn kleren en een deel van Anne haar kleren gewassen, ze kwam dit vanmiddag brengen en het was maar 20 cedi! Zo fijn, lekker schone kleren!

Toen ik de was netjes aan het opvouwen was voor in de kast te leggen, viel de stroom uit... Dit keer leek het er niet op dat het maar kort duurde... Toch wilde ik nog even douchen, gelukkig werkte de douche wel! In het donker met een zaklampje gedoucht. Dit verliep eigenlijk best prima!

Hierna zijn we bij het andere huis gaan eten, ze hadden ons uitgenodigd. Lekker in het donker met z’n alle gegeten. We hadden aan de waaier zaklampen gehangen en onder plastic bekers ook zaklampen gedaan. We hadden rijst met rode saus en groentes gegeten! Natuurlijk had ik mijn chili kruiden bij, de andere meiden houden niet zo van pittig eten, zodat ik mijn eten lekker pittig kan maken!

Hugo en Marieke slapen bij ons in huis, wij hebben namelijk nog 2 vrije slaapkamers! Het huisje laten zien en hierna hebben we met al de meiden in het huis van de andere meiden nog een spelletje gespeeld! Ohja de stroom was nog steeds uit he!

Om 23 uur ging ineens de stroom weer aan, we hebben in totaal 4 uur ongeveer zonder stroom gezeten! We waren zo blij dat we weer stroom hadden, stonden bijna allemaal te springen van blijheid! 😹

Nog een spelletje in het licht gedaan en hierna lekker allemaal naar bedje gegaan.

Morgen gaan we zwemmen bij Kiki’s met al de meiden! Gezellig 😸😸😸.

* LIFE BEGINS AT THE END OF YOUR COMFORT ZONE *

* A U K *

🇬🇭❤️

1. Papa:
    16 februari 2019
    Weer veel meegemaakt, Aukje! Zo te lezen vermaak je je eigen prima. Ik denk dat het op eigen benen staan je goed bevalt. Ben trots op je 😘.
  2. Reinier:
    18 februari 2019
    Hi Aukje

Wat schrijf je goed en leuk, hartstikke leuk om zo jouw leven daar van dag op dag te volgen. En blij voor jou dat je zo veel mooie en gezellige dingen meemaakt. Succes met de verdere stages.

Groetjes, Reinier